Dramaturgie
Mijn werkgebied beslaat voornamelijk (jonge) zeer geëngageerde theatermakers die het door hun grote liefde voor de wereld uit willen roepen hoe we dat samen moeten doen, leven. Theatermakers die met veel geluid of juist heel stil die wereld willen bezien en daarmee de blik van de toeschouwer blijvend willen veranderen. Ik probeer hen te helpen een vorm te vinden om hun stem optimaal te laten klinken en de inhoud voor het voetlicht te brengen.
Zelden is er sprake van klassiek repertoire, de ‘taal’ die gebruikt wordt varieert van alleen een stoel, een mens en een stem, tot een ingenieuze vormgeving of zelfs dans.
Specialiteit daarbij is de zogenaamde ‘voorstellingsdramaturgie’, het proces van idee of tekst naar voorstelling. Ik help makers het materiaal wat ze hebben geschreven, verzameld, gemaakt inhoudelijk te scherpen en in een betekenisvolle vorm te gieten.
“Er is niets spannenders, leukers en mooiers dan gezamenlijk het wiel opnieuw uit te vinden. De energie die dat oplevert wordt gevoeld in de zaal. Altijd.”
Lesgeven
Sinds 1997 heb ik al vele verschillende groepen voor mij gehad. Ik vind het leuk om de vertaalslag te maken van mijn vakgebied of expertise naar de ervaringswereld van de groep die ik tegenover me heb.
Hoe kan dramaturgie betekenisvol zijn voor theatervormgevers? Hoe maak je theorie of geschiedenis praktisch en dus interessant voor (aankomend) acteurs? Waar zijn deze tieners in hun ontwikkeling en hoe kan ik daar met mijn lesstof op inspelen?
Ik ben trots dat ik ontwerpers iets over Wittgenstein bij heb kunnen brengen, en net zo blij met wat ik zelf weer opsteek door me te verplaatsen in de groep die ik lesgeef.
Inleidingen
Voor mij als dramaturg is het vanzelfsprekend om me in te lezen in een onderwerp. Ik vind het leuk om op zoek te gaan naar informatie of een invalshoek waardoor een bezoeker van een voorstelling een extra bril aangereikt krijgt om de voorstelling te bekijken.
Als je niets meer doet dan een uitgebreide, gesproken versie van de flyer, vind ik dat je iets laat liggen bij een inleiding. Een inleiding moet de blik van de kijker openen, verbreden, en dat probeer ik dus altijd te bewerkstelligen.
Schrijven en schrijfbegeleiding
Inmiddels heb ik ruime ervaring met het vertalen van (toneel)stukken, het begeleiden van schrijfprocessen, en het schrijven van publiciteitsteksten, subsidieaanvragen en recensies.
Ik heb een grote aanleg voor taal en druk me graag precies uit, waardoor het voor mij relatief eenvoudig is teksten te schrijven en anderen hierin te begeleiden.
Ik doe dit overigens ook buiten het theater.
Diversen
Ik leen mijn scherpe blik tevens aan projecten en werkzaamheden buiten het theater. Zo zit ik bijvoorbeeld sinds 2010 in de bewonerscommissie BLOOM IV, waar ik de bewoners help om hun rechten zoveel mogelijk gewaarborgd te zien bij een renovatieproces.
Ook ben ik voorzitter geweest van het bestuur van Worldof30, een organisatie die vrouwen van over de hele wereld hun (levens)ervaringen laat delen.
Sinds 2007 heb ik les in Chi Kung en Kung Fu, en geef sinds 2014 ook les in Chi Kung. Als je daar meer over wilt weten, kijk dan op www.energyworksacademy.nl.